Spring til indhold

Mexico som Fremtidens Land

17.09.2015  18:09
Mexico huser over 120 mio. mennesker, og cirka 25 mio. har samme eller bedre købekraft end en gennemsnitlig dansk familie. Alligevel satser forbavsende få danske selskaber på et mexicansk eksporteventyr.

Danmarks Ambassade i Mexico var med til at arranger et innovationsevent i Mexico City i starten af spetember. Eventets to primære parter var mexicanske Red Box og danske Kaospiloterne. I efterfølgende interview og oplæg til artikel udtalte Christer Windeløv-Lidzélius, rektor Kaospiloterne sig således:

Det første, jeg bed mærke i, da jeg besøgte Mexico sidste uge, var den enorme energi og tro på fremtiden, som hersker blandt entreprenører og ledere i landet. Der var en stærk opdrift og optimisme, som gennemsyrede alle samtaler, vi havde om innovation og iværksætteri i landet.

Den amerikanske forfatter og politolog George Friedman har også store forventninger til Mexicos fremtid. I sin bog ”The Next 100 years” beskriver han, hvordan Mexico vil blive en økonomisk stormagt. Selvsagt er projektioner og forestillinger som disse behæftet med usikkerhed, men det er måske ikke helt utænkeligt, når man ser på virketrangen i det mexicanske samfund i dag. Det forventes da også, at landet i 2020 vil være blandt verdens ti største økonomier.

Jeg og min kollega fra Kaospiloterne var inviteret til Mexico City af landets første innovationsbureau Red Box for at deltage i en innovationsuge, som de havde tilrettelagt. Formålet var at sætte fokus på innovation i landet. Forhåbningen er, at innovation kan løfte virksomheder såvel som samfund op på et nyt niveau. Som nogle deltagere på konferencen udtrykte det: ”Fra et udviklet land til et avanceret land.”

Mexicanerne ser Danmark som et pionerland indenfor innovation, og blandt andet derfor bad innovationsbureauet om vores input og ekspertise.

Udover at gennemføre et af vores udviklingsprogrammer i kreativt lederskab med udvalgte deltagere, deltog vi i tre sessioner med tre forskellige grupper, som var inviteret til dialogen. De tre grupper var en flok erhvervsfolk fra mexicanske virksomheder, en række skandinaviske virksomheder, som var inviteret af den danske ambassade og en række yngre entreprenører og forandringsagenter. Blandt den sidste gruppe var blandt andre en virksomhed, der laver biobrændsel af amerikansk olie, som de køber til fair priser fra landmænd, de hjælper med at dyrke planterne. Der var en konsensus blandt deltagerne om, at virksomhederne vil tage et endnu større ansvar for at skabe bedre rammer for innovation.

Mexicanerne ser Danmark som et pionerland indenfor innovation, og blandt andet derfor bad innovationsbureauet om vores input og ekspertise.

Christer Windeløv-Lidzélius, rektor Kaospiloterne.

Jeg er ikke blind for, at det kan være udfordrende at operere i et politisk landsskab som det mexicanske, når man kommer fra et skandinavisk velfærdssystem. Men den danske ambassadør i Danmark oplyste, at de danske virksomheder, som faktisk tager til Mexico, klarer sig godt.

Ambassadøren, Henrik Bramsen Hahn, åbnede sessionen med de skandinaviske virksomheder, og jeg fik en snak med ham om mulighederne for danske virksomheder i det latinamerikanske land. Han gav udtryk for, at der er et større potentiale end danskerne udnytter. Ifølge ham er en stor del af grunden til, at danske virksomheder ikke tager springet til Mexico, at billedet af mulighederne i landet ikke står lige så klart som billedet af udfordringerne. Problemer med korruption og sikkerhed er selvsagt til stede, men Mexico er mere, meget mere.

Landet huser over 120 millioner mennesker, og cirka 25 millioner mexicanere har samme eller bedre købekraft end en gennemsnitlig dansk familie. Det tal vokser og dermed også mulighederne for mindre og mellemstore virksomheder, der tilbyder det, jeg kalder “nice to have”-produkter. Med så mange forbrugere er der også gode muligheder for at skabe nichemarkeder.

Opgaven for danske virksomheder er så at klarlægge, hvilken værdi deres produkter bidrager med i en mexicansk virkelighed. Også de virksomheder, som kan finde innovative løsninger på de udfordringer, som mexicanerne står over for, kan skabe et marked.

Landet huser over 120 millioner mennesker, og cirka 25 millioner mexicanere har samme eller bedre købekraft end en gennemsnitlig dansk familie. Det tal vokser og dermed også mulighederne for mindre og mellemstore virksomheder, der tilbyder det, jeg kalder “nice to have”-produkter.

Eksporten til Mexico er siden 2009 tæt på fordoblet, men i 2013 udgjorde den dog stadig blot 0,34 procent af den samlede danske vareeksport. Potentialet for vækst er der altså, og i kølvandet på den bevægelse, som nu finder sted med at sætte innovation på dagsordenen i Mexico, bliver dørene åbnet endnu mere.

Mexico er desuden et land, hvor man bliver behandlet med en meget stor gæstfrihed, og for vores del fik vi skabt mange nye kontakter, samarbejdsmuligheder og ideer. Det er sikkert, at Kaospiloterne ikke er færdige med at arbejde i Mexico.



Seneste nyt

    Se alle